//
citești...
Menu

Pizza făcută în casă, în trei acte

pizza2

Deși mai nou am o pizzerie decentă chiar la 200 de metri de casă, atunci când am timp prefer în continuare să îmi fac singur pizza. Iar când spun asta nu mă refer doar la faptul că pun „de toate” pe un blat din comerț și arunc la cuptor, ci chiar fac eu tot ce am nevoie: blat, pizza, opera finală.

Actul I – Blatul de pizza

Rețeta blatului nu îmi aparține, e de inspirație americană, deci cantitățile pe care le folosesc și le voi da mai departe sunt în sistemul lor (cupe, linguri etc). Din fericire, eu am cumpărat de la Kitchen Shop, mai demult, un set de măsuri fix cu aceste gradații.

Pasul 1: Maiaua
2 lingurițe / 1 plic de drojdie activă uscată
3/4 cupe apă caldă (nu călie, dar nici fierbinte)
2/3 cupe făină 650

Se amestecă toate ingredientele cu telul și se lasă în loc călduț 30 de minute. Formarea bulelor semnifică faptul că drojdia e bună și lucrează. Consistența trebuie să fie ușor lichidă.

Pasul 2: Coca
4 cupe făină 550
1/4 cupe făină de secară
1 linguriță de sare
1/3 cupe ulei de măsline

Se amestecă făina 550 cu făina de secară și cu sarea. Din această compoziție se ia o cupă de făină și se adaugă, peste maia. Se mai adaugă și o cană de apă rece, de această dată, peste maia, se încorporează cu telul și se mai lasă 30 de minute la dospit.

După a doua serie de 30 de minute, se ia două treimi din făina rămasă și se pune peste maia, alături de uleiul de măsline. Se amestecă bine. Treptat se adaugă și restul de făină (nu neapărat toată*) și se încorporează, până se formează aluatul. Se scoate pe un blat și se frământă manual. Se frământă măcar 10 minute, până aluatul devine elastic și foarte puțin lipicios. Nu trebuie să fie uscat, dar nici foarte lipicios.
*uneori am folosit toată făina, alteori am aruncat aproape o cupă de făină și am avut aceeași consistență.

Se formează o bilă de cocă, se pune într-un castron încăpător, se unge cu puțin ulei de măsline, se acoperă cu un șervet textil și se lasă la crescut 2 ore. După două ore ar trebui să se dubleze.

Pasul 3: Blatul
Se scoate coca (nu vă temeți dacă se dezumflă) și se împarte în 4 sau 6 bucăți. Patru dacă folosiți tavă de cuptor. Șase dacă folosiți tavă de pizza/tartă.
Bilele se pot pune la rece în pungi de plastic cu închidere (dacă vreți să le folosiți în următoarele 2-3 zile – varianta optimă), la congelator pentru folosire ulterioară sau se pot folosi pe loc.

Actul II – Sosul de roșii

1 cutie mare de roșii decojite sau o sticlă de roșii pasate
3 căței de usturoi
2 linguri de ulei de măsline
1/2 linguriță fulgi de ardei iute (opțional)
sare după gust
1/2 linguriță de ierburi italiene: busuioc, rozmarin, cimbru, maghiran etc.
1/2 linguriță de oregano uscat
un praf de zahăr
un vârf de cuțit de bicarbonat de sodiu

Se călește în ulei de măsline usturoiul, ierburile și oregano. Nu se lasă foarte mult, pentru că dacă se ard ierburile trebuie să o luați de la capăt :)) Se adaugă peste roșiile, fulgii de ardei iute, praful de zahăr și se sărează după gust.

Se lasă la scăzut câteva minute, pe foc mic. Se presară bicarbonatul de sodiu care va reacționa și va elimina aciditatea din roșii. E indicat să spumați ceea ce veți vedea. Opriți focul atunci când consistența este păstoasă, dar nu foarte scăzută.
Actul III – Pizza

Se întinde blatul, după propriul plac (mai gros sau mai subțire). În tavă se presară înainte mălai. Neapărat! Pe lângă faptul că blatul nu se va lipi, iar tava se curăță foarte ușor apoi, gustul și textura sunt de asemenea plăcute. Se așează blatul, se unge cu sos de roșii. După care cerul e limita. Fiecare poate să pună ce ingrediente vrea.

În poză, de exemplu, eu am pus: dovlecei, brânză telemea, roșii cherry și mărar proaspăt tocat (mai spre final).

Fii-mea cea mare o preferă clasică: ciuperci, șuncă, măsline, peste care adaug mozarella. Eu prefer mozarella felii (Gourmet de la Delaco sau Horeca din Metro), pe care le pun cu pauză între ele, pentru a nu încărca excesiv blatul.

La Quatro Formaggi NU mai folosesc sos de roșii. Blatul îl ung în schimb cu Ricotta, peste care pun feliuțe de Brie și Gorgonzola. „Acopăr” cu Mozarella și presar niște parmezan peste.

Folosesc un cuptor electric, pe care îl preîncălzesc la 250 de grade Celsius, pe indicatorul de coacere la tavă (căldură de jos) cu ventilație. Și las cam 8 minute +/- 2 minute. Se vede cu ochiul liber când începe să devină prea crocantă.

Enjoy!

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Ianuarie 2017
L M M M V S D
« Ian    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Clasament Serie A

1. Juventus
