//
citești...
Diverse

Şoferi vs pietoni: Separatoarele de sens aduc noi restricţii. Încurcă sau fluidizează traficul?

Şoferii nerăbdători şi care îşi făcuseră un obicei din a depăşi coloanele la semafor se confruntă din luna martie cu o problemă: pe calea tramvaiului 21 (şi nu numai), Administraţia Străzilor a montat separatoare de trafic. Este un proiect-pilot prin care se doreşte fluidizarea traficului mijloacelor de transport în comun şi reducerea numărului de accidente produse din cauza şoferilor care întorceau pe liniile de tramvai.

Întrucât aceste separatoare nu sunt reglementate explicit în Codul Rutier, Antena3.ro a stat de vorbă cu Christian Ciocan, purtător de cuvânt al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, pentru a primi lămuriri cu privire la obligativitatea şoferilor de a nu încălca aceste separatoare, dar şi cu participanţii la trafic pentru a afla părerea lor despre acest proiect.

Şoferii nu au voie să treacă peste separatoare. Acestea vor fi dublate de indicatoare

„Comisia Tehnică de Circulaţie poate aproba amenajări. Chiar dacă nu există În Codul Rutier, Administraţia Publică locală poate monta aceste separatoare, iar şoferii nu au voie să le încalce. Ele au dublu scop: să mărească viteza de deplasare a mijloacelor de transport în comun şi să prevină depăşirea coloanelor la semafor pe liniile de tramvai sau întoarcerea pe liniile de tramvai, situaţii car duc la ambuteiaje şi accidente. Vor fi trasate în curând linii continue care să însoţească separatoarele, astfel că şoferii vor şti cu siguranţă că nu au voie să treacă peste ele”, a declarat Christian Ciocan pentru Antena3.ro.

Alina Roman, directorul Administraţiei Străzilor din Bucureşti, ne-a declarat că ele oricum nu pot fi încălcate, pentru că sunt însoţite de indicatoare rutiere. „Dacă aţi observat, pe majoritatea străzilor care intersectează Şoseaua Colentina există semn de obligatoriu la dreapta, astfel ca şoferii să nu traverseze şi să treacă peste acele separatoare”, a declarat Alina Roman.

Există totuşi anumite porţiuni unde indicatoarele lipsesc. Una dintre ele se află la intersecţia dintre Şoseaua Colentina şi Fabrica de Gheaţă, care ne-a fost semnalată de Nicu, unul dintre şoferii care locuieşte în zonă. „Când ieşi de pe Fabrica de Gheaţă există semn de obligatoriu la dreapta, dar când vii de pe Colentina şi vrei să faci stânga pe Fabrica de Gheaţă nu există decât acele separatoare. Este ok că au grijă pentru transportul în comun, dar trebuie să ne ofere şi nouă alternative. Nu să mergem doi kilometri pentru a putea întoarce. O să se aglomereze mai mult, forţându-ne pe noi şoferii să stăm mai mult în trafic şi în final transportul în comun va fi iar afectat”, a declarat Nicu, pentru Antena3.ro.

Directorul Administraţiei Străzilor ne-a asigurat însă că problemele din trafic sunt permanent analizate şi se caută soluţii. „Probabil mai sunt zone unde nu s-a reglementat în totalitate, dar ne vom asigura că acest lucru se va întâmpla. Noi nu suntem decât nişte executanţi. Colegii de la Comisia Tehnică analizează cum se vor rezolva problemele existente în trafic. Probabil vor apărea noi restricţii în trafic dinspre străzile laterale, dar încă nu ştim”, a mai spus Alina Roman.

Timpul parcurs de tramvaiul 21 a fost îmbunătăţit

Proiectul pare a fi unul de succes din punctul de vedere al pietonilor, dar şi al RATB. „După primele trei săptămâni, în care separatoarele au fost montante pe Calea Moşilor, s-au îmbunătăţit timpii de transport. Am făcut o adresă la RATB în acest sens şi din măsurătorile preliminare s-a constatat că tramvaiul 21, care parcurgea cele 14 staţii chiar şi într-un timp dublu faţă de cel planificat, circulă mai bine, dar încă nu avem o cifră exactă. Aşteptăm să vedem dacă reacţiile finale de la RATB sunt pozitive şi dacă se doreşte montarea unor astfel de separatoare şi pe alte rute”, a declarat Alina Roman pentru site-ul nostru.

Antena3.ro a dorit însă să afle şi părerea călătorilor care folosesc tramvaiul 21. Cristina, care foloseşte tramvaiul după ora 9:00, când traficul este mai relaxat, pe ruta Bd. Lacul Tei – Mihai Eminescu, ne-a declarat că nu a observat o îmbunătăţire şi că maşinile nu încurcau nici înainte circulaţia tramvaiului la ora respectivă. Pe ruta Cartier Colentina – Bucur Obor timpul s-a îmbunătăţit cu aproximativ 20% la orele de vârf, ne spune Irina. Una dintre porţiunile în care şoferii foloseau cel mai mult linia de tramvai ca bandă de circulaţie este însă cea de pe Calea Moşilor. Iar Ligia a declarat pentru Antena3.ro că „de la staţia Bd. Lacul Tei până la capăt, la Unirii ajung de două ori mai repede”.

În lipsa poliţiştilor şi a infrastructurii unii şoferi îşi fac de cap

„E mai bine cu tramvaiul, e mai prost cu maşina, în special pe Moşilor, că acolo se bloca. Am mai văzut şoferi care se suie peste aceste borduri, dar doar ca să traverseze. Nu mai circulă nimeni pe linia de tramvai”, ne-a mai spus Ligia.

Călin este unul dintre şoferii care circula pe linia de tramvai până la instalarea separatoarelor şi salută ideea autorităţilor: „Cred că sunt montate cu un scop precis, să lase tramvaiul să meargă liber şi să nu se mai depăşească coloanele de maşini. Din punctul ăsta de vedere, le văd pozitiv. Singurul motiv pentru care le-aş discredita ar fi tocmai că eu sunt ocazional şoferul pentru care au fost montate. Traficul s-a îngreunat pe anumite segmente unde se depăşea coloana, dar în lipsa acelor şoferi care blocau de multe ori circulaţia poate chiar e mai bine. Ce mă oftică mai tare e că lumea le distruge tocmai ca să treacă pe acolo pe unde s-au obişnuit”, spune Călin.

În mod normal, şoferii care încalcă aceste noi marcaje ar trebui amendaţi, iar cei care blochează circulaţia parcând pe drumurile înguste ar trebui să aibă maşinile ridicate. Lipsa resurselor umane şi a infrastructurii dă însă bătăi de cap autorităţilor. „Nu cred că va sta mereu un poliţist în fiecare intersecţie, care să dea amenzi, pentru că îi înţeleg şi pe colegii de la Circulaţie că nu au suficiente resurse umane”, a declarat Alina Roman.

Şoferii au renunţat la comoditate şi parchează în locuri permise, chiar dacă sunt mai îndepărtate, pe Calea Moşilor ei profită însă de dificultăţile pe care autorităţile le întâmpină când vor să ridice maşinile. „Până nu vom înţelege că toate aceste lucrări nu se fac întâmplător şi până fiecare dintre noi nu va fi responsabil şi va renunţa să mai parcheze în astfel de zone, nu vom reuşi să fluidizăm traficul. În sectoarele unde se ridică constant maşini, precum Gara de Nord sau Bucur Obor, şoferii au înţeles că nu e bine să parcheze şi nu mai fac asta. 800 de lei (n.r. taxă plătită în general după ce maşina a fost ridicată) nu este chiar o sumă pe care să nu o iei în calcul. În zona Moşilor ridicarea maşinilor este dificilă, pentru că s-ar bloca în totalitate traficul. Noi am luat asta în calcul. Am făcut fluturaşi prin care informăm locuitorii din zonă să nu mai parcheze pe stradă pentru că vor obstrucţiona traficul. Este o problemă atât timp cât ei continuă să parcheze acolo”, a mai spus Alina Roman.

Cine plăteşte pentru separatoarele de sens, dar şi pentru limitatoarele de viteză distruse?

Proiectul pilot a costat 2.800.000 de lei şi principala problemă cu care se confruntă Administraţia Străzilor este faptul că bucureştenii rup lamelele reflectorizante de pe separatoare. „Separatoarele au fost montante în mai multe locuri, nu doar pe linia tramvaiului 21, conform avizărilor făcute de Comisia Tehnică de Circulaţie. Au fost montante în general în locuri unde maşinile întorceau frecvent şi se produceau accidente ori ambuteiaje. Reacţiile şoferilor au fost în general pozitive în respectivele zone. Contractul încheiat a fost pentru aproximativ 15.000 de metri de bandă separatoare şi costul total a fost de 2.800.000 de lei”, a declarat Alina Roman.

„Ele nu au nişte preţuri foarte mici. Am încercat să transmitem bucureştenilor să respecte restricţiile din zona acestor separatoare şi să nu treacă peste ele să le distrugă. Trebuie să înţeleagă că ele se înlocuiesc tot din bani publici. Nu pică din cer. Momentan nu avem un contract prin care să schimbăm lamelele rupte, acesta va fi încheiat dacă proiectul va continua şi pe alte trasee”, a continuat directorul Administraţiei Străzilor.

Irina spune că nu a observat mulţi şoferi care traversează separatoarele, dar a văzut porţiuni în care acestea sunt rupte. „Sunt bune, dacă nu le-ar rupe ar fi şi mai bine. Să vedem cât rezistă. Am văzut şi o salvare care a trecut peste ele”, spune ea.

Cosmin (şofer), pe de altă parte, este nemulţumit că drumurile, şi aşa „sufocate de maşini”, sunt îngustate şi mai mult. „În opinia mea, marcajele care separă benzile de circulaţie reprezintă o investiţie greşită. Banii ar trebui directionaţi în alte părţi, cum ar fi bine cunoscutele „caracatiţe” pentru blocatul roţilor în cazul maşinilor parcate neregulamentar. Atunci am vedea cu siguranţă o îmbunătăţire a traficului, spre deosebire de situaţia actuală când este din ce în ce mai evident faptul că traficul în cartierul Colentina se înrăutăţeşte pe zi ce trece”, a declarat Cosmin pentru Antena3.ro.

Am întrebat şi dacă la prima zăpadă se va întâmpla cu aceste separatoare ceea ce s-a întâmplat şi cu limitatoarele de viteză, respectiv să fie smulse de pluguri. „Încă de iarna trecută, pe linia lui 21, am rugat colegii de la Supercom să ridice lama şi nu le-au distrus. Într-adevăr, firmele de salubritate ne-au distrus foarte multe limitatoare şi chiar le-am adus aceste lucruri la cunoştinţă. Am discutat şi în Comisie şi ne gândim să luăm măsuri de sancţionare a firmelor de deszăpezire, pentru că ele sunt vinovate de distrugerea limitatoarelor de viteză. Iarna viitoare o să încercăm să punem nişte steguleţe, ca în străinătate, să avertizăm utilajele de deszăpezire să ridice lama în zonele respective”, ne-a explicat Alina Roman.

Bani mulţi pentru firma lui Tiberiu Urdăreanu

Contractul pentru instalarea separatoarelor de sens a fost câştigat de firma UTI Traffic Management SA, în urma unei licitaţii realizate anul trecut. Contractul de 2.800.000 de lei nu este primul pe care firma omului de afaceri Tiberiu Urdăreanu îl câştigă la licitaţiile organizate de Administraţia Străzilor Bucureşti (ASB).

La începutul anului 2010, UTI, în asociere cu Dumava Semnalizare SRL, a câştigat un contract cu o valoare totală de 20,254 milioane de lei pentru proiectarea şi execuţia celor 70 de kilometri de piste speciale pentru biciclişti pe care Primăria Capitalei, prin Administraţia Străzilor, intenţionează să îi realizeze în acest an.

Totodată, în 2009, când ASB a alocat proiectelor de investiţii circa 135 de milioane de lei, UTI Traffic Management şi-a adjudecat alte contracte cu o valoare totală de peste 25 de milioane de lei.

ARTICOLUL A FOST PUBLICAT şi PE ANTENA3.RO.

Anunțuri

Discuție

Un gând despre &8222;Şoferi vs pietoni: Separatoarele de sens aduc noi restricţii. Încurcă sau fluidizează traficul?&8221;

  1. in loc sa taiem din pensii mai bine sa taiem din keltuieli inutile ?

    Scris de Vegetarian ecologic | Iunie 10, 2010, 01:53

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Aprilie 2010
L M M M V S D
« Mar   Sep »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Clasament Serie A

1. Juventus
%d blogeri au apreciat asta: